Sunday, October 10, 2010

PARIS MED STORM

Första inlägget jag skriver i Frankrike ..och det har gått som ett äventyr att hitta hit!
Men äntligen är vi framme och det har varit en fantastisk upplevelse.
Allt började med att vi steg på tåget vid centralstationen i Malmö, där satt redan en Matilda och stack ut sitt huvud ur vagnen. Vi kånkade in våra tunga resväskor och satte oss på tåget påväg mot Kastrup.
Väl framme gick allt jättebra och helt enkelt perfekt. Vi checkade in bagaget och gick igenom kontrollen. Jag kände mig väldigt hjälplös när jag väl såg hur många gater och skyltar det fanns. Men vi hamna direkt på tax-free och handlade med oss en flaska vin som vi skulle dela på, (väl framme i Paris)
När klockan närmade sig 17.00 satt vi på starbucks coffe och drack kaffe latte. Mina händer skakade så mycket för all koffein intag jag fick

När klockan visade 17.20 började vi leta upp vår gate och fann den i perfekt tajming. De enda platserna som var lediga var runt ett legobord med små barnstolar! Vi hann knappt leka med lego för det var redan påstigning på AirFrance planet och det gick även helt perfekt!
Jag fick en härlig känsla när jag väl satt på min sittplats och allt var klart inför flygturen.
Vi landade med AirFrance 20.05 och jag tror det är det vackraste jag sett när jag fick fönsterplatsen av en snäll Lousie och tittade ut över hela Paris innan landningen! Det är verkligen fantastiskt och GIGANTISKT! Eiffeltornet var som en liten legobit i staden.

När vi stigit av flyget ringde vi vår transport gratis från flygplatsens telefonkurer. Flygplatsen var riktigt stort!Det var Lousie som fick försöka kommunicera på FranskEngelska. Det gick ganska bra...eller...mycket bra! Stolt!
Vi letade upp var vi skulle hitta våra bagage och hann knappt vänta 5 minuter innan bagaget rullade ut på rullbandet. Kändes skönt att veta att vårt bagage kom rätt.
Vi letade upp utgången för att leta upp vår transport men där fann vi ingen. Så vi gick in igen och ringe för att bestämma en mötesplats. Lite krångel med betalning av transport men väl framme och satt äntligen i taxin för att resa en timme till lägenheten.
Allt löste sig tillslut och det kändes bra att vi dubbelcheckade läget.

Efter en timmes taxitur anlände vi till vår lägenhet på Rue De Grands Champs 94.
Äntligen framme och jag slog in koden som vi fått, vi öppnade porten och kom in till trapphuset!
Vi bor på 6e våningen och det ligger högst upp!
Alla trappsteg gav mig värk i benen, men det gick... och Dominique väntade i lägenheten för att ge oss information och nycklarna!

Allt fixat och vi ville ut till ett livs och handla vatten och pizza!
Så vi beger oss av men checkar låset innan vi sticker ut. Det funkade jättebra. Vi går ett varv runt kvarteret och beställer med oss pizza. Det kvar så stort, och så mycket folk som gick ute. Var jag än vred på huvudet fanns det fullt med resturanger och barer. Ljudet av människorna i Paris fick mig verkligen att le, och förstå att vi äntligen är i Paris.

När vi anlände hem och skulle låsa upp lägenheten..gick det inte... det gick inte att låsa upp dörren. Nycklen ville inte passa! Vi försökte och försökte med till slut ringe vi Dominuque. Vi satte oss framför dörren med vårt vatten och pizza som vi åt. Alla grannarna öppnade dörrarna och förstod inget alls. De stängde till dörrarna lika fort. Jag kan tänka mig att det såg sjukt ut när 4 tjejer sitter framför en lägenhet och inte kan språket och även glufsar i sig pizza och pratar franskengelska med Dominique i telefonen.

Efter en timme och en massa fifflande med lås var vi inne i  lägenheten, och här är jag nu! Bilder på lägenheter kommer ...
Jag har fått till det med internet men det krånglar litegrann. Annars är allt kanon och nu tänkte jag lägga mig.
Sov gott!

2 comments:

Anonymous said...

Vad sköööönt att allt har ordnat sig och att ni är på plats. Kram på dig! Lena

Lilyann said...

Jag bor också på sjätte våningen! Haha!