Tuesday, October 12, 2010

En galen kväll på Voltaire

Andra dagen på praktiken träffade vi vår handledare, designern själv, Anikalena. Hon befann sig redan i butiken när jag och Lousie trampade in med våra matlådor. Hon var framåt och vi hälsade på varann, Anikalena är nog den enda blondinen jag har sett hittills i Paris. Vältranad och rak på sak fick vi lära känna lite hur det är att arbeta hos henne. Åsa kom nästan direkt efter oss och vi arbetade i rask takt. Anikalena hade fullt upp hela dagen med att svara i mobiltelefon och ta emot kunder, konstigt nog så är det fullt liv när hon befinner sig i butiken jämnfört med igår. Men allt gick bra och det känns kanon. För att vara andra dagen har jag fått arbeta med många saker såsom, kopiera mönster, klippa ut delar och sy om kläder och sy nya kläder. Det är lärorikt..

Efter en jobbig dag kändes det att jag var trött, tror även Lousie satt och dagdrömde, för när vi tog tåget hem igen satt vi kvar när tåget passerade vår hållplats. Jag satt och skratta och berätta för Lousie att vi skulle av där, men Louise trodde jag skojade men sen insåg även hon att vi åkte en hållplats för mycket.

När vi kom hem hade jag handlat nybakat bröd på ett bageri och satt runt vårt runda bort med två skivor som jag åt. Snart trampade Matilda och Jossan in i korridoren och dem hade varit på sin första praktikdag idag. Glada som alla var hade vi lust att åka tåget mot Voltaire, bara för att det lät spännande och lite kul och se hur Paris är på kvällen.

Vi fann lite butiker och Jossan shoppa skor, sedan efter små rundor runt kvarteren drog Lousie och Jossan hemåt medans jag och Matilda stannade kvar ett tag till.

Vi hann vara med i demonstartonståget och även hittade vi en jättemysig pub där de spelade live musik. Grymma gittarister och Matilda bjöd mig på ett glas rött vin. Gott! Efter ett tag fann vi även en jättefin tatueringsstudio som vi båda blev lite tankspridda över... Haha... nej jag har inte tatuerat mig, ni kan vara lugna gott folk... men jag har ju mina funderingar. Min släkt kan vara lugn sålänge!
Sedan bar det av hemåt och nu är alla flickor på sina sovplatser och trötta är vi allihopa!


Jag när jag klipper

Arbetsplatsen (städad)


En fin provdocka herr

Jag i butiken

Le Boutique

Losuie och Jossan på Voltaire

Matidla med sin framtida bil i Paris

Jag i voltaire

2 comments:

Anonymous said...

Verkar iaf som du har det awesome och trivs där :D // Kim P

Lilyann said...

du är så söt, Vicki:) Fina bilder! :)