Wednesday, March 14, 2012

WOLF & CUB

EN BAKTERIE AV FÖRKYLNING HAR INTAGIT MIN HALS. KANSKE INTE PÅ SAMMA SÄTT SOM ATT JAG MÅSTE SNYTA MIG VÄXELVIS UTAN MER ATT JAG BLIR FRUKTANSVÄRT HÄNGIG OCH TRÖTT MED HALSONT PÅ MORGONEN. Det får vara slut nu då jag tycker det räcker med 3 dagar i streck. Nu är det dags att bli frisk och äntligen känna av den fina solen som har vågat sig fram i det svenska vädret. Fast som vi alla vet stannar den kort på besök för att åter försvinna igen. Men på med vårjackan är ett måste för min del. Jag svettades på bussen till skolan idag och det kan jag säga var jobbigt. Ska försöka gräva fram en passande jacka nu som klarar sol och regn, för här kommer det svenska vädret aldrig att sluta förvåna mig.

I skolan läser vi kommunikationspraktiker som är uppdelat i 2 delar. Jag känner inte direkt någon motivation i att förklara vad vi gör för det är ganska mycket att förklara men ger  dig här en kort inblick iallefall. Det vi gör är att gå igenom kommunikation mellan 2 parter eller fler, (grupper). Vi har föreläsningar kring människor och vilka roller de kan inta när de kommunicerar med varandra. Även hur människor fungerar och hur de anpassar sig och helt enkelt om hur man kommunicerar. Uppgifter i flera får vi och det har börjats med en del intervjuer, grupparbeten och case-uppgifter. På fredag är första delen avklarad och då har vi hälften kvar. Vi hade en ganska jobbig uppgift tyckte jag och det var att arbeta 2 och 2 för att välja ut en person att intervjua kring vårt ämne och banda det på film.
     Kristin och jag valde att intervjua Kristins kompis Malin som jobbar på en pr-byrå i Köpenhamn inom mode. Alltså ett slags showroom som företag anställer för att få fram sin profil utåt. PR står för public relations och just Malins arbete är intressant där de fungerar som en mellanhand mellan t.ex klädesmärket och tidningen. Stylister kan komma till deras showroom och "låna" kläder till plåtningar som publiceras därefter i tidningarna. Pr-byrån har alltid en kollektion före, så det är faktiskt därför man alltid ser kläder och smycken tidigare i tidningen än i butiken. Lite kort men rolig info.
     Det jobbiga var inte informationen utan uppgiften att banda det och göra en improviserande intervju där vi lyssnar på svaren och ställer frågor efter. Sedan att klippa ihop ett klipp på ca 10 minuter där man tänker på vad som kunde gått bättre och höra sig själv ställa konstiga frågor var det som kändes för stunden ovant.
Imorgon visar vi upp klippet inför klassen och det lär nog inte vara så konstig då när alla gör samma sak. Vi ska även analysera vårt eget arbete inför redovisningen och det lär nog gå bra.
Sålänge, Au Revoir.

No comments: