Monday, November 1, 2010

Louvren

Idag köpte jag mig 10 biljetter som ska vara till fredag. Så det blir mycket vandring och fotarbete i Paris framöver. Vi tog tåget mot les halles där jag bytade ett par skor på H&M, sedan strosa vi runt i alla butiker som små glada iglar. Därefter tog vi något att äta på Mezzo, som är väldigt likt china box fast med pasta. Nästa stopp blev musee de louvre där jag äntligen fick besöka "den dära monna lisa" Rätt stavning också!
Museé de Louvre är gigantiskt och jag orkade inte riktigt med allt som fanns att titta på, när jag väl kom fram och såg tavlan kändes det inte alls märkvärigt eftersom jag redan vet om hur den ser ut. Men nu är det officiellt att jag som många andra har sett den.
När vi beslöt oss för att gå ut från museét storma massa kineser in. Men vi kom ut iallefall.
Vi hade som en plan att besöka ett museum strax brevid louvren som heter Museé de la Mode du Textile et des Arts Direction ,men det var stängt, så det får bli en annan dag i veckan. Sedan vandrade vi upp till Galleri Lafayett som bara innehöll massa märkeskläder, skor, accessoarer och prylar. Jag ögonshoppade där, för prislapparna steg i pris minst 10 gånger mer än H&M. Men det var mysigt och se hur det är i gallerian. Sedan gick vi lite i stan tills vi kom tillbaks till les halles där Lousie handlade en vinterjacka. Därefter tog vi tåget hem. Så nu har vi suttit och tittat på Sommaren med Göran på Lousie dator.
Imorgon blir det en tripp till Montmatre och Sacre Cour.


No comments: