Tuesday, January 19, 2016

Firebird

Bonsoir! Ett tag sedan jag skrev men käre pappa skickade ett sms tidigare idag och påminde mig lite om att jag faktiskt har denna blogg. Och det är ju kul och skriva om saker som händer, men jag har verkligen inte haft tid eller lust. De senaste 7 dagarna har varit ganska plågosamt fyllda med studier för tentor vi har haft, och inga lätta tentor var det heller. Vi hade en i materiallära som gick hyfsat bra- dock blir det min första omtenta på länge. Idag hade vi även en tenta som pågick flera timmar i trikåteknik. Svaren får man cirka 2 veckor senare, allt beror på hur snabbt de rättar våra prov så man kan hämta ut dem på studentcentrum.

Annars börjar vi två nya kurser denna veckan, inom redovisning och ledarskap/organisation m.m. Vilket också innebär att man måste få tag på ny kurslitteratur och kanske bli av med tidigare böcker för att man inte alltid har nytta av böckerna sen när kursen är avklarad.

På skolan anordnas ganska mycket evenemang av studenter såsom olika sittningar eller utflykter. På torsdag kommer det säljas biljetter till Köpenhamns modevecka och då ingår nästan allt i priset, så jag och några i min klass tänkte bänka oss timmar innan säljningen börjar för att få tag på biljetter. Jag fick höra från grannen och andra studenter att det brukar vara hysteri när de ska sälja biljetterna för det är så många studenter (speciellt på en modeskola) som vill gå på modeveckan. Klart jag också vill dit! Så även om man sitter 2-3 timmar innan och bara väntar så är det värt det. En upplevelse man vill vara med om nu när man gå på en av Sveriges modeskolor och har mode som ett ganska stort intresse.

Efter tentan idag tog några i klassen en efter tenta dricka i forma av Carlsberg (jag) och andra en flaska vin. Ja man får faktiskt fira till det lite efter att ha försökt repa upp olika tygprover och rita upp nålinsättning och bindningar till tygbitarna samt räkna ut olika beräkningar som hur mycket maskinen producerar i m/tim eller kg/tim.

Man lär ju sig en del på utbildningen och de flesta utbildningarna på Textilhögskolan känns för lika, så att man läser samma kurser fast kanske med lite olika fördjupnings nivåer. Så om butikschefutbildningen, textilekonomutbildningen, produktutvecklare och modedesign läser alla Trikåteknik- typ så och att alla har samma tenta och samma kursbok. Fast skillnaden är ju att man fördjupar sig mer i ett ämne men resten är ganska jämställt.

 Där vi satt och tog vår efter tenta dricka- Vinci i Borås
Mycket mysigt ställe att antingen ta en fika, öl eller middag.
Au Revoir

No comments: