Tuesday, August 11, 2015

Weekend in London

Sena sommarkvällar och hemvistelse efter weekend i London. Vi (Sara o jag) skulle åka på torsdagen med tåget över till Kastrup för att sedan sätta oss på flyget till LondonGatwick. Vi hade faktiskt ren tur med tåget eftersom det tydligen hade varit förseningar av avstängning med ersättningsbussar på förmiddagen, tur nog skulle vi inte röra oss förrän efter 3 tiden . Allt gick väldigt bra med resan dit och hemresan, är man smart nog kan man vinna lite på att läsa innan vilket tåg man ska ta från flygplatsen in till huvudstaden. Vi tjänade mer på att ta southern tåget än gatwick express men det tog lite längre tid att åka. När klockan var runt 10 tiden fick vi även reda på att just denna kväll hade London strejk med alla tåg som gick underground (under marken) och med detta var vi tvungna att antingen ta buss, taxi eller gå. Vi testade att ta oss från Victoria i London med buss men eftersom alla människor som stod vid bussarna hade lika mycket nollkoll som vi satte vi oss på en buss för att komma ifrån människohopen av turister.
Vi hoppade av redan på nästa hållplats och gick till ett hotell som tyvärr inte kunde hjälpa oss något vidare med att hitta vårt hotell, Blakemore som skulle ligga nära Hyde Park. Nu är ju Hyde Park en väääldigt stor park och har många håll och kanter, så nästa fråga var ju vilken sida av kanten vid Hyde Park vi stod på. Ja, vi stod ju på andra sidan och skulle vi ha konkat våra bagage genom parken (snabbaste vägen) hade det tagit minst en timme och inte helt säkert när det var mörklagt eftersom klockan var strax 11. Beslutet med att ta en taxi togs och vi satte oss i en svart taxi som tog oss till rätt hotell på cirka 20 min med all trafik och korsningar. Och framme på hotellet var vi innan midnatt och var väldigt lyckliga över vårt hotellrum vi hade bokat flera veckor innan. Att checka in gick också jättebra och det första vi gjorde var att koppla på wifi och sedan lägga oss i säng som tog upp halva rummet.

Dag 2 (fredag) var det att stiga upp hyfsat tidigt, äta en rejäl frukost på hoteller, som vi även hade inkluderat med bokningen. Fantastisk frukost och viktigt att lämna hotellet med mättande mage innan vi skulle ta oss an nästa mål som var att hitta närmsta underground och köpa tågkort Oyster. Priset på ett Oysterkort var inte så farligt dyrt. Vi skulle ha obegränsat åkkort på 3 dagar inom 2 zoner som gick på 25 pund. Om man sedan återlämnade kortet innan hemfärd fick vi tillbaks strax över 6 pund, så själva resekortet som funkade både på buss och tåg inom dessa 2 zoner gick på 19 pund, vilket motsvarar 266kr. Men jag tycker att det är värt att köpa om man är i London mer än 2 dagar och ska åka till ställen som ar sin tid att åka till.
Vi hamnade från Queensway till Oxford på cirka 10min och letade efter Primark, ett stort köpcenter, som ligger på oxford street som är en stor shoppinggata fullt med turister och några få londonbor.
Vi shoppade på förmiddagen inne på Primark som hade mestadels kläder och lite småprylar till hyfast bra priser, billigare i London kan man sällan hitta. Kvaliten på kläderna är kanske inte den bästa men man hittar mycket roligt till garderoben om man letar efter något speciellt som en pyjamas med mopsar på eller några väskor till lagom priser. Runt lunch började kundbefolkningen inne i centret växa och vi var redo att betala. Väl ute satte vi oss direkt på Burger king och åt varsin meal. Eftersom vi skulle snabbt vidare och hålla blodsockret upp och inte gå på tomma magar för att leta matställen så blev det whopper och crispy chicken.

Shoppingen fortsatte blandat med promenad på oxford och dess bakgator. Vi hälsade på ett stort Victoria´s secret med 3 våningar med allt från trosor till korsetter och träningskläder. och sedan träffade vi på en f.d. Malmöbo som hade bott i London i snart 1 år och jobbade som säljare på Ted Baker.
Efter det var vi runtom i andra butiker och snart helt slut för att åter ta oss till hotellet.

Vi åt senare på en restaurang i tron att maffian ägde den, eftersom vi inte var nöjda med smaken på maten vi beställde, eftersom det inte smakade någonting! Otur med matställen, det händer!

Dag 3 (Lördag)
Vaknar. Äter frukost. Fix och toatid. Gång till Paddington på 10-15min. Buss till Camden town. Marknad och väntan på att butiker ska öppna. Shopping. Lunch i form av toast och ice tea. Underground in till oxford street. Shopping och vegansk smoothie. Soho och Carnaby street, Varmt rekommenderat. Köp av dr martens skor. Mer shopping tillbaka på oxford och sedan underground tillbaks mot hotellet. Hotellhäng. Italiensk restaurang. Salamipizza och pastablandning med sjömat.

(Camden Town)
Dag 4 (söndag, hemresa)
Vaknar. Frukost. Hotellhäng och packning av väskor innan utcheckning kl.11. Lämnar hotellet 10.30 för lite mer vistelse inne i staden. Snällt hotell som lät våra väskor stå i ett separat rum, tryggt och säkert, medans vi utnyttjade sista dagen med att resa till Chinatown och sedan avslutade vi med ännu mer oxford street. Sara köpte även en kamera och det blev även lite byten av storlekar på kläder inne på topshop, vilket är extra klyddigt när man är van vi hur vi har det hemma i Sverige. Lätt med byten och återköp i hemlandet men betydligt klyddigare och andra system i London.
Runt 15 var vi påväg till hotellet för att hämta vårt bagage och sedan ta oss till tunnelbanan mot Victoria. Återlämna åkkortet och sedan köpa tågbiljett till Southern Service tåget som gick till Gatwick.
(Carnaby Street)

Helnöjd med resan i helhet även om vi råkade ut för lite motgångar. Exempel som att jag råkade ut för att köpa ett nagel-kit på primark som jag bara plockade på mig och väl inne på hotellet för att titta nämre på mina köp, var nagelkitet helt utplockat av handtjuvar. Inte så kul att råka ut för det, men för att undvika det i framtiden, gå alltid igenom det du ska handla innan betalning....noga!
Exempel två var att på hemfärden på flygplatsen köpte min vän med sig dricka som på samma ställe råka smälla i golvet och rinna ut över golvet. Dyr sprit som man sett fram emot att dricka hemma men som inte ens kom med flyget hem utan fick moppas upp av personalen. Den moppen var nog helt grön och påverkad som vi också hade varit en aning då vi hade klunkar i oss den sista barcardi daquiri vi hade innan vi gick igenom all kontroll.