Saturday, May 16, 2015

Sacr Coeur - Montmatre

IGÅR SPENDERADES DAGEN ÅT ATT TA METRON IN TILL EN AV DE BÄSTA UTSIKTSPLATSERNA I STADEN...SACR COEUR. Från Hoche till Gare de lÉst och byte mot Anvers hamnade vi i området där kyrkan Sacr Coeur ligger. Vi tog oss uppför backen som sedan blev trappor och hamnade i en hel svärm med turister där vi sedan tog oss vidare runt gatorna där det finns en hel del små roliga butiker och kaféer. Varsin kaffe eller dubbelespresso, för svart vanligt kaffe vet de ej vad vi menar om det inte är världskedjan Starbucks... jag tog en kaffelatte men vanligast att dricka är espresso bland parisarna.
Efter lite mer vandring på Boulevard De Clichy som bl.a Moulin Rough ligger på tillsammans med erotiska museet och andra butiker som säljer allt från muggar till kläder inom den erotiska etiketten.
När vi vandrat åt ett håll och skulle vandra tillbaka mot tygkvarteren som ligger på smågatorna runt Sacr Coeur åt vi en god pasta på ett annat tillhåll.
Jag köpte mig lite tyger men min pappa fann mer. Jag tycker det är ganska svårt att hitta det man är ute efter om man inte känner till butikerna väl. Priserna är lagom dyra men de finns även stuvbitar från 3m man kan köpa för en billigare slant.

Dagen slutade med att i tog oss till les halles och gick till Louvren och museumet. Därefter vandrade vi runt och kände oss lagom trötta med beslut att ta oss hem till hotellet vid Hoche, Pantin.

Och nu så ska vi iväg igen för att besöka min gamla praktik och kanske ta oss till triumfbågen.
Sålänge
Au Revoir!

No comments: